Blogg: Ingen dag är den andra lik
Jag heter Sanna och jobbar i OK Indrivnings HRD team. Min titel är receptionist, även om det inte är många timmar om dagen som jag fysiskt sitter i aulans reception. Tidigare har jag jobbat som utbildare inom yrkesutbildningen, samt jobbat i flera blomsteraffärer och på begravningsbyrå. Kundbetjäningen har alltid legat mig varmt om hjärtat, framförallt att få hjälpa människor som för tillfället befinner sig i en svår livssituation, av en eller annan orsak. Det är just i de stunder när livet prövar en, som det är så viktigt att det finns någon som lyssnar och stöder.
Att stöda, och komma framåt tillsammans, är något som vi alla på OK Indrivning jobbar för. Det gäller både i personalens dagliga kontakt med kunder, samt i mötet kollegor emellan. Innan jag började här hade jag ingen erfarenhet överhuvudtaget av indrivningsbranschen och blev positivt överraskad över att allt arbete som vi gör styrs av att försöka ha en så kundorienterad verksamhet som möjligt.
Att få jobba i en så här stor gemenskap som vi är och känna att alla blir sedda och hörda är något som jag värdesätter stort. Ingen blir lämnad ensam med sina problem, utan det finns alltid någon som kommer och kämpar en över mållinjen. Det ligger hårt arbete bakom något som kan tyckas som en självklarhet, men det är tyvärr inte en självklarhet på alla arbetsplatser att man hälsar på varandra när man kommer till jobbet, inte heller att man håller en positiv attityd och respekterar fattade beslut. Detta är något som kontinuerligt och medvetet måste framhållas och vårt team gör sitt bästa för att leda med gott exempel och skapa en positiv atmosfär, precis som alla andra hos oss.
Jag är nu inne på mitt tredje år i företaget och har många gånger funderat på vad det är som gör att jag trivs så bra med mitt arbete, jag som annars varit verksam i en praktiskt orienterad arbetsmiljö och inte är van att jobba i kontorsmiljö. Mitt jobb på OK Indrivning är dock så mycket mer än ett s.k. kontorsarbete och mina arbetsuppgifter är varierande och givande. Varje dag får jag vara delaktig i att utveckla framtidens arbetsplats, vilket vi också fått erkännande för när vi tilldelades Future Workplaces 2020 certifikat.
Jag har min fysiska arbetspunkt i aulan, vilket innebär att jag får träffa alla besökare som kommer till oss. Mina arbetsuppgifter består av väldigt många olika uppgifter, men det som går som en röd tråd genom allt är personalens och gästers trivsel på kontoret. Mina ansvarsområden är bl.a. att vara kontaktperson till olika företag som levererar varor och tjänster till oss (som t.ex. frukter, kaffe och kontorsmaterial), jag har hand om posten och paketleveranser, ser till att den allmänna trivseln på kontoret upprätthålls (var sak på sin plats), mötesarrangemang för gäster och har nästan daglig kontakt med olika servicefirmor angående fastigheten. En av mina absoluta favorituppgifter är att få vara med och planera samt ställa i ordning olika evenemang för personalen, samt att HRD tillsammans med arbetarskyddet ordnar Barnens Dag då personalens barn får komma på besök till kontoret och utföra olika aktiviteter.
HRD teamet består av fyra personer inklusive mig och det är otroligt lärorikt att dagligen få arbeta tillsammans med detta drivna team, som består av så olika styrkor. Detta är en annan vägande orsak till att jag trivs så bra med mitt jobb, att här ser vi varandras olikheter som en styrka, inte som ett hinder för att uträtta något bra tillsammans. Tillsammans funderar vi på hur vi ska kunna förstärka personalens välmående, eftersom vi strävar till att alla ska få må bra, både på jobbet och hemma. Vi har minst sagt en utmanande period bakom oss (och även framför), då hela tillvaron och våra dagliga rutiner svängdes upp och ner i och med den rådande pandemin. Tillsammans klarar vi dock detta och jag har en positiv tilltro till att även fast vi inte fysiskt träffar varandra på samma sätt mer, så kommer vi hitta verktyg för att hålla fast vid vår starka arbetsgemenskap.